Project Gama laatste deel?

Dumped by Steffer 20 November 2010

2 weken voor de Classic race ben ik eindelijk verder kunnen gaan met de Gama Matra die ik wil inzetten. Gama is een oud slotrace merk en niet bepaald van hogstaande kwaliteit. Ook de verhoudingen van het model, vergeleken met bijv LMM, kloppen niet helemaal: de achterkant is te grof, de radiator openeingen zijn niet aanwezig, geen lucht sleuven op de motorkap, de beglazing zit er niet in maar erachter, de tankdoppen, spiegels, ruitewissers, lampen en interieur, etc, etc.

Wil ik het goed doen zal er heel wal zaag en plamuurwerk te pas moeten komen! (btw mag dat volgens de Classic regels...?) Maar daarmee gaat wel de authenticiteit van het model verloren...
Daarom doe ik een beperkte upgrade van het model, dwz: gietrandjes wegschuren, opnieuw lakken, kleine onderdelen iets mooier maken en verfen en de oude stickers voor mooiere decals vervangen....

De spuitcabine ie weer een oude vertrouwde kartonnen doos, in de garage die van te voren opgewarmd wordt.
Ook de verf spuitbussen zijn tussen de aantal spuitlagen in warm water gezet om het spul mooi vloeibaar te maken.
Het spuiten in de blauwe kleur (Frans Blauw) ging bijzonder goed, alleen vond ik de kleur wat minder dan ik had verwacht. Misschien dat de laklaag daar nog wat verandering in kan brengen...

Voor de livery van het model zat ik te twijfelen tussen een echt bestaande of een fantasie. Ik heb voor een combinatie gekozen, mede doordat het model al niet helemaal klopt, en ik graag iets van mezelf wil hebben (nee, geen Taz....) Op het web kon ik de meeste sponsors vinden, alleen enkele kon ik niet achterhalen wat deze waren. Maar goed, omdat het toch een beetje fantasie wordt is dat geen probleem.

Het photoshoppen gaat me ook goed af en het printen op decalpapier ging ook uitstekend! Ik had deze keer decal papier uit een modelbouwinkel in Bloemdaal gekocht. A5, dus weinig verlies als je het niet vol krijgt. Ondertussen nog maar een week voor de race, maar omdat alles zo vlekkeloos ging zag ik geen onheil....

En als je het over de duivel hebt.....

De prints had ik verdeeld tussen blank en wit, voor zover dat mogelijk is. Omdat de printer geen wit print heb ik witte text vervangen voor gele en deze op de blanke decal gedrukt. Bij het opbrengen bleek het geel totaal onzichtbaar te worden (groen) tegen de blauwe achtergrond! De volgende mogelijkheid is dus witte text printen tegen een blauwe achtergrond op wit decal papier. Ok, dat ging, maar de kleur kwam (na een aantal verschillende kleurprints) nog steeds niet overeen met de blauwe kleur van de body! Maar goed, dat is dan jammer maar wat ook gebeurd is dat de verf van de randen van de decal loslieten.... Ik had de decal eerst met lak gespoten en daarna geknipt....moet dat misschien in omgekeerde volgorde?

Ook met de andere decals verging het niet goed. Ondanks meerdere lagen blanke lak begon de verf op de decals op te lossen! Is dit een combinatie decal papier en lak of zit er nog steeds te weinig laklagen op? Wat betreft zit er nog wel verschil tussen het witte en blanke decal papier. De verf op de blanke vellen bleek minder snel los te raken dan op de witte....volgende keer maar weer decal papier bij Modelbrouwers bestellen...is ook goedkoper....

Daar zit je dan, vrijdagochtend met een paar decals op de wagen (radiator, motorluchtsleuven) en voor de rest maagdelijk wit...uh blauw....! Vanwege een drukke zaterdag geen tijd meer om nog wat decals uit te proberen, dus er gaat nu gewoon blanke lak over het model heen! Met of zonder decals, rijden doet ie toch wel....
Na de Classic ga ik wel weer stoeien met decals, op weg naar de volgende race (en niet wachten tot het eind!)

Maar het model is natuurlijk nog niet af. De spiegels en tankdoppen heb ik geschilderd en het glas en interieur heb ik uit de andere Matra gehaald. Het glas is iets mooier en de coureur zit iets actiever in de auto....
Nu kwam een probleem met het interieur aan het licht: het past niet....het Verplaatsen van de motor en verlagen van de body ging ten koste van de binnenruimte waardoor het interieur tegen de motor aankomt. Een beetje wegsnijden dus! Het past nu net niet, maar gelukkig is het interieur niet van hard plastic waardoor het enigszins een beetje ingedrukt wordt.

Het schoentje heb ik vervangen voor de SICH26 maar bij nader inzicht zat deze niet lekker. Ik heb er een standaard Fly schoentje voor gebruikt, dus een andere Fly werd tot donorauto benoemd.

Nieuwe slepers op het schoentje en rijden maar...oh nee, nog even op de weegschaal.
Bleek de kap te licht te zijn volgens de reglementen. Ik heb dus een stuk lood in de body geplakt en met een veilige marge weegt het nu 28gr (min 25gr) Maar nu werd het max gewicht van 100gr overschreden. Omdat er nu extra lood aan de body zit heb ik wat lood van het chassis gehaald. Maar het blijft nog steeds een zwaargewicht onder de slotcars...

Geheel heb ik nog even op mijn testbaantje getest. Model is door mij goedgekeurd. Ik neem iig mijn Porsche 908 mee mocht Frank de Matra alsnog afkeuren.

Drachten, ik kom eraan......!

Project Gama deel 9
Project Gama deel 8
Project Gama deel 7
Project Gama deel 6
Project Gama deel 5
Project Gama deel 4
Project Gama deel 3
Project Gama deel 2
Project Gama deel 1

7 comments

  1. MarcStouten miept:
  2. erg mooi. Wil morgen ook een bezoekje afleggen in Drachten. Ben benieuwd naar jouw auto!!

     
  3. PorscheHarry miept:
  4. Balen van die decals, had je ze wel eerst van een blanke laklaag voorzien?

     
  5. PorscheHarry miept:
  6. @PorscheHarry: ja lees eerst m'n verhaal eens goed door ;-)
    Tot morgen Stef

     
  7. Dikke Leo miept:
  8. Ziet er erg mooi uit, ben erg benieuwd hoe hij rijd.
    Er zijn meer mensen die hem mooi vinden want bij ons is ook al iemand die het model heeft aangeschaft om er ooit mee te gaan rijden. Ik zal proberen je voor te blijven al gaat het vooral om het meedoen. Nog een paar uurtjes en dan gaan we elkaar zien op en om de baan. Succes!

     
  9. Steffer miept:
  10. @Allen: Thnx, tot morgen!

     
  11. Dikke Leo miept:
  12. Goed gereden.
    Niet laatste geworden en de meest elegante auto deze dag dus missie geslaagd. Verder tunen of een nieuw project?? we zullen het wel lezen.

     
  13. Steffer miept:
  14. Leo, was wel een beetje verrast omdat ik verleden jaar die prijs ook had maar ik ben er zeker blij mee. Ik heb weer genoten bij jullie!