Project Gama deel 6

Dumped by Steffer 05 March 2010

Na een tijdje weer eens een update van de Matra!

Door de berg met diverse onderdelen die ik nu bezit kan ik deze lekker gemakkelijk uitproberen op de Matra. De Matra was tijdelijk met de Spirit velgen en SI achtertrein uit de Porsche Supercup uitgerust om met SI bandjes te kunnen rijden. Ik wil namelijk kijken of ik de Matra kan homologeren voor de Classic race. Het is immers een model uit eind jaren 60. Het enige wat anders is zijn de wielen. Met de orginele wielen kan niet geraced worden (daar kan je met geen mogelijkheid een SI bandje op krijgen...) dus daar moeten normale wielen voor komen. Omdat ik de rim van de Spirit bandjes met plakband(!) heb opgehoogd om de SI bandjes te kunnen gebruiken, lijken mij deze niet geschikt om een Classic race te rijden.
Ook de set met, volgens mij nog onbekende velgjes, zijn niet geschikt voor SI. Bij deze is de rim juist te hoog waardoor er een bol oppervlak ontstaat!

Maar uit de stapel heb ik nu een setje NSR velgen gepakt inclusief NSR as en HobbySlot lagers. De gekanibaliseerde Cola Lola moet nu ook zijn SI kroonwiel (28t) afstaan. De Ninco voortrein heb ik ook uit de Matra getrokken en verwisseld voor kleine SI wieltjes, z0 bandjes en een SI asje. Ik had voor ook NSR kunnen gebruiken ware het niet dat de 2dehandse velgjes hun inbus schroefjes missen....nog even aanschaffen dus...
Helaas bleek 1 NSR velg een beetje te hobbelen...krom? Tja, dat kan dus gebeuren als je 2dehands gebruikt. Maar ik kan het ook zelf gedaan hebben omdat een as erin bleef steken en ik deze met licht geweld eruit getimmerd hebt.... Maar goed, met een boortje vd dezelfde asmaat heb ik deze toch enigzins recht kunnen tikken. De velg kan ik dus nog wel een keer vervangen...

Ik was ook nog van plan de NC2 te vervangen voor een sterkere motor. Ik zat eerst aan de Shark 22 te denken, dat is altijd goed, maar ik had ook nog een Fly Racing en Boxer 24 in de stapel liggen, dezelfde types als de NC2 dus. Natuurlijk kunnen ze niet tegen de felheid vd Shark op maar aangezien ik het chassis al zo heb bewerkt om een long can erin te zetten wilde ik toch 1 van deze gebruiken....of het moest echt tegenvallen....en nee, ik koop geen nieuwe...

Boxer - 24000 / 135
Evo2 - 17108 / 326
NC2 - 14676 / 213

Op het papier zou de Boxer, een oudere type Slotit, het snelst moeten zijn, de langzaamste is de NC2. Maar de Boxer heeft erg weinig kracht, terwijl de Evo daar just bergen van heeft. Ik ken de Evo en de NC2, maar Boxer niet. De meningen lopen op Slottrack lopen uiteen, de een vind het niks, de ander vind het een soepel motortje.....uitproberen maar. Met een verhouding 9/28 vond ik het wel lekker rijden, maar komt erg traag op gang. De top kan ik op mijn baantje niet echt bereiken denk ik.... De tijden kwamen niet onder die van de langzamere NC2. Nog een 27t kroonwiel uit de Porsche Supercup geprobeert, maar daar werd hij alleen maar langzamer van.

De Fly maar proberen. Nou, dat gaat stukken beter! Veel meer koppel waardoor het nog aardig hard gaat. Tijden kwamen rond de 8.5 wat net zo snel is als de Lancia met oranje endbell SI motor erin! Met een 27t kwam ir zelfs onder de 8.5 dus de kans is groot dat de Porsche Supercup deze in moet leveren...Maar 17000 als top is niet veel, zeker niet op een baan met vrij veel lange stukken. Ik ken de baan in Kampen niet en zal toch eerst wat info moeten winnen. Wie kan mij iets vertellen over Kampen?



Project Gama deel 5
Project Gama deel 4
Project Gama deel 3
Project Gama deel 2
Project Gama deel 1

6 comments

  1. Dikke Leo miept:
  2. De baan in Kampen is vooral erg glad dus een juiste balans is erg belangrijk. Een te hoog koppel heeft geen zin want je zal het vermogen niet op de baan kunnen krijgen waardoor je vaak met spinnende wielen uit de bocht komt. Top snelheid heb je niet echt nodig want er is maar 1 recht stuk en veel krappe bochten die niet op snelheid genomen kunnen worden.
    Advies; zorg voor een goede balans en een soepele overbrenging met een topsnelheid die niet boven de 32 kmh hoeft omdat je dat toch niet red op de technische gladde baan.

     
  3. Steffer miept:
  4. DikkeL: dus de SI boxer is te prefereren boven de evo2?

     
  5. FRANK103 miept:
  6. Ziet er goed uit!
    Woudt in Koog ad Zaan had volgens mij ook nog een doos met Gama staan. Iets voor je?

     
  7. Steffer miept:
  8. Fr103: Ik zie op MP dat er geregeld Gama wordt aangeboden en misschien verbouw ik ooit eens zo'n Porsche. Maar ik doe probeer eerst de Matra en ben ondertussen met Frank aan het mailen voor een evt homologatie (volgende seizoen?)

     
  9. JeeWee miept:
  10. Miep miep

     
  11. Steffer miept:
  12. JW: haha...lol...