Project Gama

Dumped by Steffer 13 November 2009

De slotracewagens van het "wereldberoemde" merk Gama Ralley, zijn nou niet het topppunt van techniek en kwaliteit. Ok, het is alweer een tijd geleden dat ze op de markt kwamen, maar merken als Fleischmann, Scalextric en Carrera waren toch stukken beter. Ook qua model staat het ver van de werkelijkheid, al moet ik toegeven dat de andere merken toch ook niet volledig lijkende modellen uitbrachten...

In mijn verzameling had ik voor de gein een Ferrari en een Matra binnengehaald. De Ferrari 275, met metalen bodem, kon ik na een beetje prutsen nog wel rijdend krijgen, zelfs beter dan verwacht.

Maar de matra M630 is een ander verhaal. Deze bezit op de plastic bodem een 360 graden draaibaar schoentje. Op de baan kwam de Matra geen meter vooruit (zelfs geen cm...) vanwege het klemmen van het schoentje in de baan. Na slijpen kon ik het wel passend maken, maar er waren meer problemen met de slotcar.

De bandjes waren spekglad geworden en op geen enkele wijze goed te krijgen: slijpen, schoonmaken, smeren....het mocht niet baten. Ook de complete aandrijving voldeed niet meer vanwege de hoeveelheid speling die is opgetreden....

Laat nou het toeval zijn dat ik 2 Matra modellen heb zodat ik de een standaard kan houden en de ander zo kan verbouwen om een goed rijdende slotcar van te maken!

Voor de ombouw gebruik ik een partij liggende Ninco delen.

Project Gama is van start, althans, de gedachte is er...

Links:
Info op een forum
En een ander forum
Een verzamelaar

5 comments

  1. FRANK103 miept:
  2. Hij heeft wel achterlichten die je graag aan tegenstanders wilt laten zien!

     
  3. PorscheHarry miept:
  4. Leuke Gama's, maar ik betwijfel of je ze op de homologatielijst van de Classic Cup gaat aantreffen :-)

     
  5. Danny miept:
  6. Nu bespeel je echt mijn jeugdsentiment, toen ik 11 jaar was kreeg ik (omdat ik in het ziekenhuis lag) een Gama autobaan, met deze twee wagens.
    Deze auto's moeten dus ongeveer 35 jaar oud zijn.
    Mijn baan is inmiddels spoorloos verdwenen.
    Eigenlijk wilde ik een Carrerabaan maar moeder kocht een Gama.

     
  7. Steffer miept:
  8. @Fr103: Gaat me wel moeite kosten maar ik hoop dat het gaat lukken.

    @PH: Ik kan Frank ook nog omkopen....

    @Danny: Carrera was vroeger zeker duurder dan Gama....

     
  9. Dutch miept:
  10. Kijk dat is nou geinig!
    Ik ben benieuwd wat je voor elkaar krijgt.
    Succes ermee!