Project Gama deel 8

Dumped by Steffer 05 October 2010

Al vanaf het begin had ik het idee dat de Matra naar links trok bij het afremmen voor een bocht. Daarom heb ik de assen zoveel mogelijk uitgelijnd tov elkaar en tov het chassis. Voor heb ik maar meteen 2 lagers er tussen gezet. Vrijdagavond zal ik op Woodmans het uitbreken testen omdat Woodmans een 9 meter lang recht stuk heeft.

Omdat de regels aangeven dat er passende inserts in moeten komen, heb ik de standaard BBS inserts van Slotit genomen. Ik vind het niet de mooiste inserts maar deze horen wel standaard op de Matra. De inserts voor zijn van een kleiner formaat. Die heb ik bij Tipi weggehaald. De achterste inserts heb ik een beetje moeten bewerken omdat het niet helemaal paste in de NSR velgen.
De achteras heb ik een 1/2 cm moeten inkorten, de voorste as heb ik vervangen voor de as van de Cola Lola, die min of meer als donorauto geheel uitgekleed is....
De velgen voor heb ik trouwens licht opgeschuurd omdat ze goudkleurig waren.

En nu ik het toch over regels heb: Frank heeft de auto goedgekeurd om mee te mogen doen met de Classic race. Ik had de reglementen al een paar keer doorgenomen maar kon niet direct erop uit maken in hoeverre er aan een chassis en body gehakt mocht worden. Omdat ik de Matra van Gama nog niet op de homologatie lijst zag die Frank had aangepast, heb ik hem daarover gemaild en meteen de vraag gesteld of het legaal was wat ik deed.
In principe was het niet de bedoeling om een en ander om te bouwen, mede omdat de grenzen verlegd gaan worden en het einde zoek is. Maar ik heb Frank erop gewezen dat met de originele wielen, motor en schoentje geen normale race is te rijden op andere banen dan alleen die van Gama zelf.

Dat vond hij een goed argument en heeft de Matra toegelaten met vermelding van ombouw van de motor en het schoentje. En in zijn eigen woorden: "Het model is echter geweldig mooi en ik wil ook eens wat anders op de baan dan al die NSR's en Slotit's. Dus ben ik zeker welwillend om slotcars van illustere (en verdwenen merken) zoals Gama, Jouef, Polistil, e.d. op de baan toe te laten. Indien deze geschikt zijn voor standaard velgjes en voorzien van aangegeven sleperschoen."

Op bijgevoegde foto's is heel duidelijk de verschillen te zien tussen de originele Matra en de verbouwde.

Het project Gama is nog gaande en wat er aan komt:
- Sleperschoen vervangen (deze was aangepast voor Stycha)
- Hier en daar de hotmelt vervangen voor 2 comp lijm (de race duurt langer dan die paar rondjes thuis...)
- Body schuren, spuiten en bestikkeren...(orgineel Matra of special Steffer...?? Ik ben er nog niet uit...)


De eerstkomende Classic race is 21 nov te Drachten. Meer info op de site van Frankslot.

Project Gama deel 7
Project Gama deel 6
Project Gama deel 5
Project Gama deel 4
Project Gama deel 3
Project Gama deel 2
Project Gama deel 1

4 comments

  1. FRANK103 miept:
  2. Als je wint met deze auto, dan zullen ze hem wel afkeuren?!

     
  3. BK-Racing miept:
  4. Maar, kan je dan tenminste ons vertellen welk thema je nieuwe baan dan gaat krijgen ?

    Zandvoort ?
    LeMans ?
    Targa Florio ?

    Nou ?

     
  5. Steffer miept:
  6. Fr103: Natuurlijk! Haha....

    BK: Kijk, een Targa Florio baan als Oldslotracer of Souterrain vind ik helemaal geweldig, maar....een lekker snelle, soepele baan als Slipstream is ook niet te versmaden. En de baan van JeeWee vindt ik ook helemaal van deze tijd....tja, dus iets van een combinatie? En dat op de beschikbare ruimte....

    Ik heb nu 2 layouts vd 16 beschikbare over gehouden. Daar ga ik nog even kritisch naar kijken en dan beslissen...nog even geduld...

     
  7. MarcStouten miept:
  8. ben ook razend benieuwd naar thema en lay-out