Matra update

Dumped by Steffer 01 December 2010

Na de zware Classic in Drachten (letterlijk en figuurlijk) was mijn eerste doel de Matra op dieet te zetten. Mijn 10-tonner reed met 98 gram in de rondte wat de beresterke Shark wel aan kon. Maar het probleem zat in de bocht waar hij rechtdoor wilde ipv de bocht in zou duiken. Mede doordat ik niet nog meer gewicht voorin kon krijgen was hij erg gevoelig voor de hobbeltjes wat zelfs op het rechte stuk een de-slotter werd....

Het minimum gewicht is niet haalbaar, maar ik heb er toch wat eraf gekregen. De Shark heb ik eruit getrokken en een oranje endbell van SI in gezet. waarom? Toeren en kracht zijn nagenoeg gelijk maar de SI heeft de twijfelachtige eer vaker kapot te gaan. Toch heb ik ervoor gekozen omdat het krachtbronnetje een 4-tal grammetjes lichter is....en dat tikt aan...
De SI is iets anders van vorm waardoor ik nieuwe steuntjes heb gemaakt die er wat netter uitzien. De onderste plaatjes en de rechtopstaande achterste plaat heb ik gelijmd met plasticlijm omdat de 2 componentenlijm los kwam(!) De voorste plaat is dunner en met hotmelt vastgezet. Ook de motor zit weer met hotmelt vast. Voor de race zal er nog wel een klodderte bij komen...

De body heb ik op de grens van 25gr gezet. Tijdens de classic zat het op 28gr....
Viel me op dat het weegschaaltjes niet zo nauwkeurig is. Gaf vaak ook 24gr aan, net hoe de body erop lag...grensgeval dus extra lood mee!
Voorin het chassis heb ik een klein stukje lood ingezet, bij Slipstream is niet veel nodig maar dat wordt testen voor de race. De totale balans is iig beter omdat er gewicht aan de achterkant is weggehaald. Ik kan nu wat meer lood voorin plakken om het in het slot te houden zonder tegen de max aan te lopen.
Totaal zit ik nu op 83gr. Best netjes toch? Zal er nog een 5-tal gr bij komen zit ik nog redelijk....

Verdere aanpassingen: SI schoentje ipv Fly. Is ietsje groter maar vind het er nogal slapjes inzitten. Nog een beetje aandacht hiervoor...
De oude platte schroeven zijn vervangen voor kruis. Kijken of ik er nog wat flex in kan krijgen. De platte schroefjes waren nogal kort, deze zijn een stuk langer dus kan ik ze iets losser zetten....ben alleen bang dat ik ze ga verliezen....
Een raar probleem kwam van het interieur. Hiervoor drukte de motor het interieur een beetje omhoog. Geen probleem als de body vast wordt geschroeft, maar om flex te laten werken wil ik dat vrij hebben. Ik heb er een beetje van het interieur weggesneden en het dieper in de body geplakt. Verder kan niet omdat het hoofje vd courreur al tegen het dak aan zit!

Nu nog testen! Ondertussen ga ik ook weer wat proberen met de decals voordat het alweer februari is...

4 comments

  1. MarcStouten miept:
  2. een hoop gesleutel maar resultaat zal er naar zijn! Straks mag je alleen maar mee doen met performance klasse!!!

     
  3. Steffer miept:
  4. Lijkt me stug, een Gama in de performance....hahaha....

     
  5. MarcStouten miept:
  6. hééé, je hebt het wel over een gesteffde Gama!!

     
  7. Alphons miept:
  8. Netjes hoor 15gram afvallen. Dat brengt onze beide Matra’s dichter bij elkaar. Maar ik hoop je voor te blijven bij Slipstream.