Yab Yum 2

Dumped by Steffer 26 May 2008

Voordat ik heel wat pecunia's aan slotspullen ga aanschaffen om de Yab Yum BMW op topnivo te krijgen bekijk ik eerst of dat het wel waard is. Dat betekend eerst de BMW de rondte in rijden op acceptabel nivo en daarna stap voor stap aanpakken. Tijdens het tunen kwam ik naast de al aangegeven gebreken nog enkele tegen.

Voorin zijn er stukje chassis weggeknipt op de plaatsen van de luchtgaten (wilde de vorige eigenaar extra koeling?


Daarnaast moet er volgens mij een de rechterkant van de wagen nog een uitlaat zitten. Nu rest er alleen enkele pinnentjes en een leeg gat in de body....


De bekabeling is blijkbaar ontdaan van de ontstoorder aangezien er tussen de 2 uiteinden een klein draadje is gesoldeerd.


Ook bleek de motor vrij snel uit zijn houder gewipt te kunnen worden. Omdat er een vrij lange overbrenging zit naar de achteras zal het niet zoveel problemen opleveren, maar dat het vast moet zitten is zeker...


In mijn vorig verslagje repte ik al over de vreemde band voor. Ik heb de voorbandjes naast elkaar gezet en er blijkt een flink verschil te zitten in breedte tussen beide bandjes...zoiets ongelijkheid moet je toch snel opmerken? Of heeft de vorige eigenaar misschien voor verkoop snel wat oudere bandjes opgezet en de goede gehouden?? Raar hoor...


Standaard tuning betekend de magneet eruit en lood erin. Alleen, probleem bij slotcars met motor voorin is de plaatsing van het lood. Normaal plaats je dat voor bij het schoentje om het schoentje in het slot te houden, en middenin of voor de achterwielen voor dat beetje xtra balans en grip. Maar nu ligt er al een partij gewicht voor (motor) dus daar geen probleem. Maar achter blijkt er dus geheel geen grip te zijn, dus plaats je meer lood naar achteren. Dat betekend natuurlijk wel dat hoe meer lood naar achteren gaat, hoe staartlastiger de wagen wordt. Dus moet er flink wat lood verdeeld worden......ik ben iig te zuinig begonnen merk ik later....


De voorbandjes heb ik vervangen door merk? bandjes en de achterbandjes heb ik vervangen door nog goede maar gebruikte Ninco Prorace bandjes. Beetje slijpen en in lampolie gesmeerd.

Probleem nog is dat de linkerachterband aanloopt tegen de body. Zouden de Ninco bandjes dikker zijn dan de standaard Fly bandjes die eronder lagen? Maar als ik goed bekijkt zit het chassis een ietsje scheef onder de body. Ik heb eerst geprobeerd de pootjes om het chassis vast te zetten iets te buigen waardoor het chassis wat recht wordt getrokken, maar ik was bang de pinnetjes te breken... Mischien de pinnetjes eerst verwarmen? Met een standaard haarfohn lukt het niet (of ik hou een geheel gesmolten modelletje over) daarom een tuutje gemaakt en op de fohn gezet om de hete lucht te richten op de pinnetjes...poef, fohn stuk!!

Ik heb alsnog een heel kleine beetje weggedremeld waar de band de body raakt. Je ziet er niets van.....

De rondetijden zijn zoals verwacht slecht en ook de achterwielen zijn nog geheel niet rond. Tel daarbij de te lichte achterkant op en het maakt er een slippende, bonkende en lawaaige slotcar van...

Wordt verYabYummed....

2 comments

  1. FRANK103 miept:
  2. Een echte BMW dus!

    Misschien had de vorige eigenaar behoefte aan meer gaten??

    Hachelijk!

     
  3. Steffer miept:
  4. Ik wil de behoeftes van de vorige eigenaar eigenlijk niet weten....maar blijkbaar hebben gaten een grote aantrekkingskracht (en dan bedoel ik bijv gatenkaas....voordat er iets anders wordt gedacht!!!)