Een ander onderwerp dan slotracen op deze weblog? Dat kan, maar moet enigzins wel een link hebben. Dus...een slotcar heeft een motor(tje), een motorfiets ook...uh....ok....
Tien jaar terug was ik op slag verliefd! Ze stond er zo mooi bij, die 95-er YamahaXJR1200. Het eerste model, zwart, naked, 1200cc, 100pk, Duits import.
Maar het kon beter: Bredere slof achter (180 ipv 170), superbike stuur, kekke spiegeltjes, minirichtingaanwijzers, dubbele koplampen, klein mini kuipje, valblokken, schokbrekers vervangen door betere en last but not least een stage 3 Dynojet kit erin met losse filters en illegale dempers...
Met een op de bank gemeten vermogen van 120pk, lekkere sound en een best wel lastige wegligging (zware fiets) was ik in mijn nopjes. Een grote hoeveelheid aan motorweekenden, toerritten en vakanties heb ik met deze black lady beleeft.
Helaas bleek er na een aantal jaren de starterskoppeling niet meer zo goed te werken. Vervangen dus! Maar dat kan ik toch zelf? Om er bij te komen moest het blok eruit, carter eraf, versnelling eruit en voila....
Het demonteren ging niet geheel goed aangezien we een stuk van het blok hadden gesloopt. Maar wat je kan slopen kan je ook weer repareren. Lijmen dus, met hittebestendige 2 componenten lijm....nee, ongeschikt voor slotraceauto's!
Maar het klad kwam erin. Kreeg steeds minder zin om het verder opnieuw op te bouwen....Ook de bouw van een nieuwe, warmere, garage bleek niet de impuls te geven er aan te beginnen. Zodoende lag deze dame, haar blok en losse onderdelen zo'n 5 jaar stof te happen.
Totdat na veel aandringen een neef van Von zich zelf aanbood te helpen om de fiets weer te laten rijden. P te Z was namelijk heel erg handig met motorfietsen. Na wat onderdelen gekocht te hebben waren we met goede moed begonnen. Eitje, binnen een dag moet ie lopen...
Ik had de dag ervoor al de nog achtergebleven benzine uit de tank laten lopen. Bleek dat er na 5 jaar totaal geen prut achter is gebleven. Top! Zodoende hebben we ook zonder na te denken de carbs gemonteerd. Maar helaas, na een eerste start bleken cilinder 1 en 2 niet te werken! Nee logisch, nader onderzoek aan de carbs bleken nummer 1 en 2 wel geheel onder de prut te zitten....alles zat vast! Bij het demonteren van de vlotter brak er tot overmaat van ramp de houder ervan. Maar ook hier: dit kan gerepareerd worden!!
Zodoende zal ik met P te Z nog een nieuwe afspraak maken om de XJR weer rijdend te krijgen en, snif, om haar daarna op Marktplaats te zetten voor verkoop....althans dat wil Von, ik niet.... gaan we het meemaken?
De 12-uurs race op Skylge
-
Jan had onder andere de coureurs die bij Marc op het Souterrain rijden
uitgenodigd
om mee te doen aan de derde editie van de 12-uurs race op Skylge
(T...
16 hours ago
Eerst maken, dan verder kijken, voor je het weet heb je een bouwpakket op marktplaats gezet!
Klopt. In onderdelen levert ie minder op, maar in elkaar gezet wil ik het niet meer verkopen...wat is wijsheid??