Schoenenwinkel

Dumped by Steffer 05 June 2009

Ik heb het nooit begrepen. Slotracen dankt zijn naam het het slot waardoor een slotcar mbv het "schoentje" over de baan kan rijden. Het schoentje is een van de essentiele onderdelen! Zonder schoentje geen race... Maar waarom maken de fabrikanten de houder waarin het schoentje beweegt zo ontzettend fragiel? Een bus van een milimeter dikte en aan een klein gedeeltje vh chassis bevestigd, moet alle voorwaardse en zijdelingse krachten opvangen. Waarom niet een schoentje ontwikkelen die in een wat dikkere bus kan draaien waardoor het in z'n geheel sterker wordt? Nu krijgen de wagens op mijn baan wel het nodige te verduren: snel met scherpe bochten en chicanes...maar toch, steeds een nieuw chassis kopen wordt kostbaar...of zijn dat de beweegredenen van de fabrikanten?


Dat wordt dus mooi tijd voor een familiefoto van al mijn slotcars die een schoenhouderreparatie hebben ondergaan. Met de klok mee beginned linksboven: Proslot Toyota GT1, Ninco Toyota Supra, Ninco McLaren F1 GTR, GB Track Chevron B19, Fly Porsche Evo2 en een Fly Porsche 908.


De Evo 2 had ik al een tijdje in de lappenmand liggen. De houder had ik gelijmd en vast geklemd met een mini lijmtang, maar is blijkbaar gaan schuiven want het zat er geheel scheef op. Lospeuteren en opnieuw dus (toch raar dat het ook makkelijk eraf kan, en dat met 2-comp lijm!)


De McLaren is een nieuwkomer in Stycha's carhospitaal. Na de laatste race kwam ik dus deeltjes tegen van een schoenhouder...van deze slotcar dus.


De reparaties verschillen per slotcar. Ik maak de houder bij de een van een printplaat, bij de ander van een dikke plaat plastic, beide al dan verstevigd en vergezeld van een ring voor de juiste lengte van de "bus". Tja, het is effe een klusje maar de pecunia's voor een nieuw chassis hou ik in mijn zak....

3 comments

  1. FRANK103 miept:
  2. Het is de fabrikanten juist te doen om meer chassis te verkopen!

    Omzet, winst!

    Feitelijk boor je nu iemand een dikke bonus door de neus...


    hachelijk?

     
  3. PorscheHarry miept:
  4. Dat is weer waardevolle info Steffer, ik zit nog steeds met die Scalextric Ford GT Racer met kapotte schoenhouder en onverkrijgbaar passend chassis. Ik zal eens een stuk plastic zoeken en met de dremel bewerken.

     
  5. HenkG miept:
  6. Handig en - om je eigen woorden te gebruiken - het houdt je van de straat