Voor een "klein" bedrag (...klein maar met verzendkosten...) heb ik 2x een Lola B98 gekocht op Marktplaats. Mede doordat er Si en NSR spul in verwerkt waren vond ik het wel leuke knutsel objecten. Om de body ging het minder omdat ik al een B98 heb (Racing for Holland) De verkoper stuuurde nog een extra chassis mee, nog in de verpakking. Niet mis dus, 2 wagens + een extra chassis. De livery van beide wagens zijn de Coco-Cola uitvoering en een handmade Shell uitvoering.
Toen ik beide chassis eraf had gehaald bleek de Coca-Cola nog bijzonder netjes uit te zien, maar de Shell daarentegen kon ik direct in de prullebak kieperen. Wat was daar aan geknoeid zeg.....
Laat ik beginnen met de Cola bak. De achtervleugel zat er los bij, maar nog heel dus zo vast te zetten. Alleen de fragiele spiegels zijn niet meer aanwezig. Het chassis zat achter met de gebruikelijke schroefjes vast, maar aan de voorzijde met een stukje dubbelzijdig tape (voor een snelle demontage) Het chassis is gedeeltijk gevijld om de body niet te raken. De koplamp units hadden geen binnenwerk maar deze zijn misschien los verkrijgbaar als ik het model weer volledig opbouw.
De gehele vooras, achteras, wielen, banden en aandrijving zijn vervangen zodat alleen het chassis en body nog origineel Fly zijn. Zowel de voor- als achtervelgen zijn van NSR waarbij er achter SI bandjes op zijn gemonteerd (welke compound is niet herkenbaar) en geen inserts hebben. Ook van NSR is de motor, een Shark incl eigen 9t pinion. Deze drijft een 27t kroonwiel aan van SI waarbij op de as een extra bus is gezet omdat de as van de Shark motor niet lang genoeg is om in de gleuf van het kroonwiel te vallen. Helaas kon ik niet de velgen van de achteras afnemen omdat NSR een afwijkende maat imbus heeft. Aanschaffen dus. De magneet zat achter de motor gemonteerd...wat heet, geheel aan het chassis verlijmd met een harde lijm die niet makkelijk te verwijderen viel. Na wat snij-, breek- en duw werk kwam de magneet eindelijk los zonder het chassis te beschadigen...
De Shell body was op dezelfde wijze als de Cola body gemonteerd. Alleen waren de schroefjes achter vervangen voor boutjes met normaal draad. Geen kruiskop maar een gleufkop. Ook was hier het chassis vrij van de body gemaakt. Het chassis was in tegenstelling tot de Cola uitvoering niet schoon, maar alsof ie net van de baan afkomt na een 12 uurs race...
Standaard voorwielen, maar achter SI velgen en bandjes. De achteras is geen SI (SI heeft afgeronde uiteinden) en de vooras is ingekort (merk onbekend) Ook hier een extra busje om de achteras op zijn plek te houden voor de Shark motor. Pinion van 9t, maar een SI kroonwiel van 29t (!)
De body zag er ook niet geweldig meer uit. Het "binnenwerk" was vervangen voor een lexan type, de spiegels waren wel aanwezig maar zonder pootjes en de achtervleugel heeft blijkbaar heel wat klapjes moeten opvangen. Dat kon linea recta het ronde archief in.
De magneet was volledig verlijmd met het chassis en onmogelijk los te krijgen, erger nog dan bij de Cola uitvoering. Btw, het gehele chassis zag er uit alsof het dmv een laag lijm(?) verstevigd is. Nooit eerder gezien. Iemand? Bij het verwijderen van de motor kwam ook een deel van de motorhouder mee. Onbruikbaar dus.
Misschien dat ik er nog delen vanaf kan halen zoals de schoenhouder, de rest wordt ook rond archief.
Beiden hadden trouwens nog een stukje karton tussen de motor en de houder zitten om de motor recht in het chassis te krijgen.
De in verpakking meegestuurde body kan ik voor mijn RFH Lola gebruiken, de Cola ga ik weer opbouwen en kijken wat zo'n Shark doet. De onderdelen van de Shell bak krijgen een nieuwe bestemming: Ik heb ondertussen ook een Proslot Ferrari 355 op Marktplaats gewonnen en dit moet een killer gaan worden dacht ik zo.....
De 12-uurs race op Skylge
-
Jan had onder andere de coureurs die bij Marc op het Souterrain rijden
uitgenodigd
om mee te doen aan de derde editie van de 12-uurs race op Skylge
(T...
14 hours ago
Heb jij pech dat de zomermaanden er aan komen, geen tijd om te knutselen meer!
Oh nee??
De beide auto's zijn van een ex-lid van racebaanclub de bunker.
Byzonder snelle auto's van een zeer goede rijder.
De lijm die op je bodem zit is epoxy om de boden rechter te houden en te verstevigen.
Het kartonnetje onder de motor is een middel om de motor iets hoger te plaatsen zodat deze de oneffenheden niet raakt in de baan.
En ja de auto heeft veel gereden (de Shell) twee seizoenen met zeer goede resultaten.
Scrapitz, bedankt voor de info. Met dat epoxy heb ik nooit eerder gezien, maar goed idee. Helaas is het chassis al zover ge/ver-bruikt dat deze, zonder magneet, niet meer te gebruiken is. Dat kartonnetje had ik dus goed, om de motor op te krikken. Het reserve chassis heeft al zijn plek in mijn Lola gevonden en de Cola Lola gaat binnenkort ook weer rijden.