Pee-zes

Dumped by Steffer 24 February 2009

Op HenkG zijn blog las ik een stukje over de Slotit P6-bandjes. ik had al gehoord dat er P5 bandjes aankwamen, maar plots kwam de P6 in beeld (heb ik dan zo weinig naar slot info gesurfed de laatste tijd??) Maar goed, Slotit heeft nu een duidelijk schemaatje op de site staan die aangeeft welke type band geschikt is voor welk type baan. Nou neem ik dat aan met een klein korreltje zout aangezien ik standaard op elke type been met de P4 bandjes rijdt. Ze rijden op alle banen gewoon lekker, natuurlijk voor de Scalex en houten baan ingesmeerd met fietslevertraan, en heb niet steeds dat gewissel van baan naar baan.

Een P6 test dus!


Als testbakkies heb ik gekozen voor de Slotit Audi R8c en de Carrera Ferrari GTC, al getuned met SI. Met de bandjes gemonteerd op de Audi had ik niet het idee dat ik er sneller mee was, integendeel, ze deden totaal niet aan de verwachting die ik had voordat ik met de test begon! Zonder wonderolie doen ze het net zo slecht als de P4's. En terwijl ik de P6 bandjes insmeer zorg ik tegelijkertijd voor een goede smering van mijn gehoororgaan dmv de herrie van Puddle of Mud.


Maar ook ingesmeerd bleven de tijden aanzienlijk hoger dan de P4's! Stug vol gehouden en doorgereden en ja, de tijden zitten nu op die van P4. Moeten ze nou ingereden worden of...??? Na een aantal wisselen van de P4 en P6 bandjes moet ik tot de conclusie komen dat de P6 zo snel al een 2 tienden onder de P4 zaten. Dat belooft dus als ik op jacht ga naar de baanrecords!!! Even dacht ik dat het verval per ronde hoger was dan de P4 maar dat viel (op dit moment) in ieder geval mee.


En wat zou de P6 doen onder de Ferrari? Nou, ook daar was ik op het moment een 2 tienden sneller dan de P4. Niet verkeerd dus deze nieuwe type band van SI!!Ik heb gemerkt dan je rijstijl toch anders is dan met P4 bandjes. De P6 hebben een bijzonder zijdelingse kleefkracht die het driften wat lastiger maakt. Zit je tegen het driften aan gaat de wagen door deze bandjes kantelen wat weer net genoeg is om te gaan de-slotten! Een (nog) nettere rijstijl zonder drift is dus nodig om toptijden te rijden....


Conclusie? Goede band! Goede kleefkracht! Maar...uh, nu moet ik tussen Huugs Ninco baan en mijn Scalex baan steeds de bandjes wisselen...nou we zien wel. laten we maar eerst een wedstrijdje regelen dan weet ik pas of deze bandjes mij meer voordelen bied dan de huidige P4's...... O ja, wat mij totaal niet bevalt, en dat heb ik bij alle merken, is waarom er de naam vd fabrikant op de wang gedrukt moet worden? Wil je zo identiek als echte racers zijn moet er niet "Slotit" of Ninco op staan! Gelukkig beperkt SI zich maar aan 1 gedrukte zijde, dus die kan ik aan de binnenkant doen.


En dan nog wat: hoe onderscheid ik de P4 van de P6? Of de P1,2,3 met de P6 of... Ik dacht zelf om met het nu niet meer gebruikt Tippex aan de binnenkant aan te stippen. Moet ik eerst dat spul ergens vandaan toveren......of heeft iemand een beter idee???

4 comments

  1. Danny miept:
  2. Hey Steffer,
    ik ben nochtans heel tevreden over de P6's, maar ja mss licht het aan het feit dat ik op hout rij.
    De S-typen (silicones) doen het niet op mijn baan, alhoewel sommige zweren bij siliconen.
    Ik lees nergens dat je de bandjes met een beetje fijn schuurpapier opgeschuurd hebt, kan dat het verschil maken?
    De P6's en Ortmann banden zijn de enige banden tot nu toe die we hebben die zonder lampolie mijn baan opkunnen.
    Nogmaals het bewijs dat iedere baan anders is en dat je best per baan gaat testen wat werkt of net niet.
    We gaan moeten wintertest doen net als in de F1 om data te verzamelen.

     
  3. Steffer miept:
  4. Ik heb in het begin ook met siliconen en Ortmans gereden maar ze komen niet meer op mijn baan: ze gummen het rubber wat de P's leggen er weer vanaf.....
    In principe is het niet nodig de bandjes van SI te schuren. Beetje fietspoetsolie is genoeg. Ik zal wat vaker met de P6 gaan rijden, vooral benieuwd hoe hij het doet op de lange afstanden. Wat betreft hout, dat moet ik ook nog eens uitproberen...

     
  5. Danny miept:
  6. Zonder ff te schuren rijdt geen enkele band op m'n baan, niet omdat ze niet vlak zijn maar met de glans erop lukt het met geen enkele SI.

     
  7. Steffer miept:
  8. Tja, klopt. Een houten baan wordt door iedereen anders geschilderd en dus verschilt het per baan. Dat is ook wel de charme van verschillende tracks: hout en diverse merken plastic, je moet elke keer rekening houden met de juiste compound en op de juiste manier geprepareerd...